Statut

Wstęp

Współczesne przemiany w świecie, a zwłaszcza w kraju, powodują wzrost wartości materialnych, prymat „mieć” nad „być”, izolację człowieka i jego zagubienie, brak wzorców mogących podtrzymywać w życiu wartości humanistyczne. Członkowie Stowarzyszenia Pomocy Wzajemnej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego pragną, przede wszystkim czynem, ukazywać nieprzemijalność wartości chrześcijańskich – wydobywanie z ludzi dobra ukrytego pod różnymi nawarstwieniami zła; miłości rodzinnej; solidarności z osobami trwale lub czasowo niezdolnymi do samodzielnej egzystencji. Niesiona pomoc drugiemu człowiekowi nie jest nigdy czynnością jednostronną, dlatego Założyciele postanowili nadać naszemu Stowarzyszeniu nazwę „Pomocy Wzajemnej”.

Rozdział I Przepisy ogólne

§ 1.

  1. Stowarzyszenie Pomocy Wzajemnej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego, zwane dalej „Stowarzyszeniem” jest pozarządową organizacją zarejestrowaną, posiadającą z tego tytułu osobowość prawną..

  2. Terenem działalności jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz jest Wrocław.

  3. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach i charakterze działania – zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.

§ 2.

  1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy wolontariackiej swoich członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.

  2. Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego, we wszystkich formach realizacji celów statutowych

  3. Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.

§ 3.

1.Stowarzyszenie może posługiwać się emblematami i barwami, nie zastrzeżonymi dla innych podmiotów, zatwierdzonymi przez Walne Zebranie.

Rozdział II Cele i formy realizacji

§ 4.

1. Celami, ogólnie pojętymi są działania zmierzające do :

  1. przeciwdziałania szerzącym się patologiom społecznym i innym niekorzystnym zjawiskom społecznym,

  2. łagodzenia położenia osób im ulegającym,

  3. stworzenia możliwości wychodzenia z sytuacji kryzysowych,

  4. ograniczanie zjawiska wykluczenia społecznego,

  5. przygotowanie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym do wejścia na rynek pracy i utrzymania się na nim,

  6. podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnacji polskości oraz dziedzictwa narodowego.

2. Cele te są realizowane w następujących działach życia społecznego:

  1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

  2. działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

  3. działalności charytatywnej;

  4. podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

  5. ochrony i promocji zdrowia;

  6. działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

  7. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

  8. działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

  9. działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

  10. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

  11. nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

  12. wypoczynku dzieci i młodzieży;

  13. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

  14. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu;

  15. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

  16. turystyki i krajoznawstwa;

  17. upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

  18. pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

  19. upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

  20. działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

  21. promocji i organizacji wolontariatu;

  22. działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

  23. promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

  24. działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

  25. przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

  26. działalności na rzecz organizacji pozarządowych mających podobne cele statutowe.

§ 5.

1. Działalność Stowarzyszenia przejawia się w:

  1. formie organizowania placówek samopomocowych dla :

  • osób z zaburzeniami i chorobami psychicznymi,

  • dzieci i młodzieży, zwłaszcza dotkniętymi patologiami społecznymi,

  • bezrobotnych lub zagrożonych bezrobociem

  • osób starszych – samotnych,

  • osób uzależnionych od alkoholu i innych środków odurzających i ich rodzin,

  • samotnych matek z dziećmi,

  • osób bezdomnych i innych ulegających wykluczeniu społecznemu,

  • osób niepełnosprawnych, zarówno dla dzieci i młodzieży jak i dorosłych;

  1. różnorodnych formach wspierania rodzin, zwłaszcza posiadających niskie dochody, np.

  • organizowanie i wspieranie rodzinnego wypoczynku,

  • wspieranie materialne rodzin wielodzietnych,

  • organizowanie i prowadzenie zajęć terapeutycznych dla wzmocnienia więzi rodzinnych,

  • organizowanie zatrudnienia, w szczególności socjalnego,

  • organizowanie turnusów rehabilitacyjnych;

  1. prowadzenie pomocy środowiskowej dla osób jej wymagających, a zwłaszcza wymienionych

w ust. a) § 5 w formie pomocy socjalnej

poprzez świadczenie np.

  • usług opiekuńczych,

  • usług pielęgnacyjnych,

  • usług specjalistycznych,

  • i innych w miarę zapotrzebowania,

  • grup i ośrodków wsparcia;

  1. organizowanie szkoleń i dokształcania dla członków Stowarzyszenia, pracowników Stowarzyszenia oraz klientów działalności Stowarzyszenia, a także dla podmiotów działających w obszarze inicjatyw podejmowanych przez Stowarzyszenie;

  2. promowania form działalności profilaktycznych w stosunku do form łagodzenia skutków, w odniesieniu do patologii społecznych, czy pauperyzacji szerokiej grupy klientów pomocy społecznej;

  3. krzewieniu trzeźwości i abstynencji;

  4. promowaniu misji Stowarzyszenia poprzez organizowanie konferencji i seminariów, a także wydawaniu publikacji temu poświęconych;

  5. skreślony

  1. O podejmowaniu innych form działalności w działach określonych w § 4 punkt 2 decyzję może podejmować Zarząd.

§ 6.

  1. Stowarzyszenie swoją działalność prowadzi przy współdziałaniu z innymi organizacjami pozarządowymi oraz administracją rządową i samorządem terytorialnym, a także Kościołem katolickim i innymi związkami wyznaniowymi.

  2. Wsparcie i uczestnictwo w realizacji celów Stowarzyszenia może być udziałem każdej osoby fizycznej lub prawnej, której bliskie są wartości i formy działalności Stowarzyszenia.

Rozdział III Członkowie Stowarzyszenia

§ 7.

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

  1. członków zwyczajnych

  2. członków wspierających

  3. członków honorowych

Członkami zwyczajnymi mogą być osoby pełnoletnie, obywatele polscy i cudzoziemcy mający stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które deklarują czynne uczestnictwo w realizacji celów statutowych.

§ 8.

1. O przyjęciu osoby w poczet członków zwyczajnych decyduje Zarząd Stowarzyszenia w formie uchwały, na podstawie pisemnej deklaracji kandydata i uzyskaniu rekomendacji co najmniej przez jednego członka Zarządu.

  1. Od odmowy przyjęcia na członka zwyczajnego przysługuje odwołanie się do Walnego Zebrania.

Uchwała Walnego Zebrania, w tym przedmiocie jest ostateczna.

§ 9.

  1. Członek zwyczajny Stowarzyszenia posiada:

a)czynne i bierne prawo wyborcze do Władz Stowarzyszenia,

b) prawo uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i innych działaniach wynikających z realizacji celów Stowarzyszenia.

  1. Członek zwyczajny Stowarzyszenia jest zobowiązany do :

  1. brania czynnego udziału w działalności Stowarzyszenia,

  2. przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia,

  3. regularnego opłacania składek członkowskich.

§ 10.

  1. Utrata członkostwa zwyczajnego następuje przez skreślenie lub wykluczenie.

  2. Skreślenie z listy członków zwyczajnych dokonuje uchwałą Zarząd Stowarzyszenia w następujących przypadkach:

  1. rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,

  2. śmierci członka,

  1. Wykluczenie członka zwyczajnego dokonuje uchwałą Zarząd w przypadkach:

  1. prowadzenie działalności rażąco sprzecznej z niniejszym statutem,

  2. popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka Stowarzyszenia lub godzi w dobre imię Stowarzyszenia.

  1. Od decyzji Zarządu o wykluczeniu i skreśleniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania, w terminie jednego miesiąca od doręczania uchwały o wyłączeniu lub skreśleniu.

§ 11.

Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która za swoją zgodą zostanie przyjęta do Stowarzyszenia przez Zarząd za pomoc w realizacji jego celów.

§ 12.

Członkiem honorowym może być osoba fizyczna lub prawna, której godność tę nada przez Zarząd za szczególne zasługi dla Stowarzyszenia.

§ 13.

Członek wspierający i członek honorowy może uczestniczyć w pracach

i imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie, a z głosem doradczym na posiedzeniu Zarządu i Walnym Zebraniu.

Rozdział IV Władze Stowarzyszenia

§ 14.

  1. Władzami Stowarzyszenia są :

  1. Walne Zebranie

  2. Zarząd

  3. Komisja Rewizyjna.

  1. Kadencja władz trwa 7 lat.

§ 15.

Uchwały Władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, chyba, że przepisy Statutu stanowią inaczej.

§ 16.

  1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.

  2. Walne Zebrania są zwyczajne oraz nadzwyczajne.

  3. Do kompetencji zwyczajnego Zebrania Walnego należy:

  1. wysłuchanie i zatwierdzenie sprawozdań Zarządu z działalności minionej kadencji,

  2. wysłuchanie sprawozdania Komisji Rewizyjnej,

  3. udzielenie, po wysłuchaniu wniosku Komisji Rewizyjnej, absolutorium ustępującemu Zarządowi,

  4. uchwalenie programu działania Stowarzyszenia,

  5. wybór Zarządu, w tym Prezesa,

  6. wybór Komisji Rewizyjnej,

  7. uchwalenie statutu Stowarzyszenia lub jego zmian,

  8. nadawanie członkostwa honorowego Stowarzyszenia,

  9. rozpatrywanie wniosków i odwołań od decyzji Zarządu,

  10. podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia,

  1. Wybory do władz określone w punkcie 3e i 3f odbywają się w trybie zwyczajnym co 7 lat. Wybory uzupełniające może dokonać każde Walne Zebranie.

  2. Walne Zebranie odbywa się co najmniej raz w roku kalendarzowym. Zawiadomienie o Walnym Zebraniu Zarząd wysyła nie później niż jeden tydzień przed wyznaczonym terminem, z proponowanym porządkiem obrad.

§ 17.

  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej i połowy członków zwyczajnych.

  2. Nadzwyczajne Walne Zebranie obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 18.

Wybory do władz Stowarzyszenia odbywają się w głosowaniu jawnym lub tajnym, według woli uprawnionych do głosowania.

§ 19.

  1. Zarząd skalda się z dwóch- trzech osób, w tym prezesa Stowarzyszenia.

  2. Prezes kieruje pracami Zarządu.

  3. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.

  4. Do składania oświadczenia woli za Stowarzyszenie wymagane jest działanie prezesa lub dwóch członków Zarządu. Funkcje pracodawcy, w rozumieniu prawa pracy, w sprawach nie zastrzeżonych dla Zarządu pełni prezes Stowarzyszenia lub inny członek Zarządu uprawniony przez Zarząd.

  5. Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności :

    1. realizowanie uchwał Walnych Zebrań,

    2. kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia i zarządzanie jego majątkiem,

    3. podejmowanie uchwał o przyjęciu nowych członków zwyczajnych i wspierających,

    4. podejmowanie uchwał o skreśleniu lub wykluczeniu członków zwyczajnych,

    5. skreślony,

    6. skreślony,

    7. uchwalanie instrukcji i regulaminów niezbędnych do prawidłowej działalności Stowarzyszenia.

  6. Zarząd dokonuje podziału czynności między swoich członków w sprawach nie wymagających zespołowego działania.

  7. Posiedzenia Zarządu obywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.

  8. Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

§ 20.

  1. Komisja Rewizyjna jest organem samokontroli Stowarzyszenia wybierana w liczbie 2-3 osób.

  2. Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona przewodniczącego.

  3. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy :

    1. przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli finansowej działalności Zarządu co do zgodności ze Statutem,

    2. składanie sprawozdań na Wlanym Zebraniu i zgłaszanie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,

    3. składanie wniosku o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania.

  4. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

  5. Członkowie Komisji Rewizyjnej :

a) nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,

b) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,

c) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Rozdział V Majątek i Fundusze

§ 21.

  1. Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

  2. Źródłami powstawania majątku Stowarzyszenia są:

    1. składki członkowskie,

    2. dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiącej własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,

    3. dotacje,

    4. darowizny, zapisy i spadki,

    5. wpływy z działalności statutowej,

    6. dochody z ofiarności społeczeństwa,

    7. skreślony.

  3. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansowa oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  4. Dla ważności oświadczenia woli, pism i dokumentów przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia wymagany jest podpis prezesa lub dwóch członków Zarządu.

  5. Zabrania się :

a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków władz lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie władz oraz pracownicy stowarzyszenia pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,

b) przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków władz lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

c) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków władz lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,

d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego władz lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Rozdział VI Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia.

§ 22.

    1. Do uchwalenia zmian Statutu oraz podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie wymagana jest większość ¾ głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

    2. Uchwalenie zmian Statutu oraz uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia może być przedmiotem Walnego Zebrania wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad na Walne Zebranie stosownie do § 16 pkt 5.

    3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.

Rozdział VII Postanowienia końcowe.

§ 23.

W sprawach nie unormowanych w niniejszym Statucie mają zastosowanie przepisy Ustawy z dnia 07.04.1989 roku „Prawo o stowarzyszeniach” lub przepisy powszechnie obowiązujące.

Wersja ujednolicona obowiązująca od 30.06.2014 r.